Công bố khoa học

  • Lê Trần Hữu Tiếp cận đoạn trích "Đất nước" của Nguyễn Khoa Điềm từ lý thuyết ngữ pháp chức năng hệ thống
    Tóm tắt: Bài viết vận dụng lý thuyết ngữ pháp chức năng hệ thống của M.A.K. Halliday để khảo sát, phân tích các phương thức thể hiện ba siêu chức năng của ngôn ngữ trong đoạn trích "Đất Nước" của Nguyễn Khoa Điềm. Kết quả nghiên cứu của bài viết nhằm góp phần làm rõ hơn ba siêu chức năng của ngôn ngữ: chức năng kinh nghiệm, chức năng liên nhân và chức năng văn bản trong một diễn ngôn cụ thể - diễn ngôn thơ ca; đồng thời, bài viết cũng nhằm tìm ra những điểm mới lạ, thú vị của đoạn trích này khi tiếp cận từ cơ sở lý thuyết ngữ pháp chức năng hệ thống.
  • Lê Trần Hữu Chức năng liên ngân trong diễn ngôn lời bài hát "Tình Ca" của Hoàng Việt
    Tóm tắt: Sử dụng phần lời ca khúc “Tình ca” của Hoàng Việt làm ngữ liệu nghiên cứu, bài viết vận dụng lý thuyết ngữ pháp chức năng hệ thống của K. Halliday để phân tích chức năng liên nhân của ngôn ngữ trong lời bài hát. Cụ thể, thông qua hệ thống Thức với các cú nhận định, cú nghi vấn, cú mệnh lệnh, cú cảm thán cùng với các yếu tố tình thái và các cặp từ xưng hô để thấy được các quan hệ liên nhân mà tác giả muốn thiết lập trong lời bài hát.
  • Lê Trần Hữu Khảo sát các quá trình chuyển tác thể hiện siêu chức năng kinh nghiệm trong diễn ngôn lời bài hát cách mạng Việt Nam thời kì 1954 -1975
    Abstract: Experiential metafunction also known as reflective metafunction is one of the three metafunctions of language proposed by M.A.K. Halliday. This metafunction is used to convey new information or content unknown to listeners. Thereby, people's experience of the world around as well as in the speakers themselves is expressed. Based on the system function theory of M. A. K. Halliday, the modes of expressing experiential functions in the discourse of the Vietnamese revolutionary lyrics in the period from 1954 to 1975 are analyzed and investigated. This is to determine the authors linguistic strategies in organizing the messages through the transition system. Besides, the relationship between language and thought is also clarified.
  • Lê Thị Hiền Higher education for sustainable development in today's context
    Abstract: Education for sustainablity is a definition closely attached to Sustainable Development. This is not only a content but also a requirement in education while environmental pollution and resource depletion not only harm human as well as nature but also affect future generations. Education for sustainable development in developed countries have been conducted for years. This article presents some from of sustainable education in some institutions that can be applicable for the situation of social economic development in Viet Nam.
  • Lê Thị Hiền Cultivating students' self - learning ability to study Ho Chi Minh's thoughts
    Astract: Positive, modern, innorvations in teaching method have become on going and urgent requirements with a view to enhancing of teaching political theories in general and Ho Chi Minh’s toughts in particular. The articals clearly defines how to teach Ho Chi Minh’s thoughts subject in a positive, modern way centering on learners and improving the students’ self – learning ability.